Menu

Realisten 2013

bitter_zoet

Bitterzoet, olieverf op paneel, 27,5x40cm

Wat drijft ons als kunstschilders om ondanks de crisis door te gaan met schilderen? Wat weerhoudt ons om te stoppen? Waarom blijven wij ons geroepen voelen om kunst te maken? Zit er in ons allen een bepaalde scheppingsdrang?

Op het ogenblik zie je steeds grotere veranderingen binnen de kunstwereld. Groter of kleiner, veelal dreigend en vervreemd werk, of het roept de vraag op: “Is het nu een foto of is het geschilderd?”
Waarom zijn sommigen van ons zo aan het afwijken van hun bestaande werk? Zetten zij hun eigen ik opzij om tot iets totaal anders te komen? Commerciëler? Ik heb juist altijd geleerd om bij mezelf te blijven. Dit te doen en te schilderen wat mij raakt en boeit. Uiteraard vraag ik mezelf ook regelmatig af waar ik mee bezig ben. Wie zit er nou te wachten op een schilderij van Robert Daalmeijer? Totdat mijn zus Hèlen zei: “Als je de dingen in het leven kunt doen die je wilt doen, die jou gelukkig maken, ben je rijker dan een miljardair.”

In het begin van de crisis liepen de lessen leeg, de verkoop was nihil. Zoals Rob Møhlmann zei na verkoop van Lucifer: “Voor op de gloeiende plaat.” Toch reden om één en ander anders aan te pakken en met succes!
Inmiddels zitten de lessen weer vol en verkocht ik op mijn laatste expositie alle 54 werken. De interesse voor exposities en de lessen/workshops in onze galerie groeit en dit zet zich om in genoeg voldoening om toch bij mezelf te blijven, ook al werk ik er 36 uur per dag voor. Ik zie mezelf als een gezegend mens en zit nog steeds boordevol plannen. Zeker met het komende jaar voor de deur. Dan bestaat onze galerie inmiddels 30 jaar, geef ik alweer 15 jaar les etc. etc.

Robert Daalmeijer
Realisten 2013

pleisterwerk

Pleisterwerk, olieverf op paneel, 30x30cm

 

Pin It on Pinterest

Share This